انواع مدل روسری زنانه بر اساس جنس و قواره و کاربرد

انواع مدل روسری زنانه بر اساس جنس و قواره و کاربرد

28 تیر 1402
519 بازدید

لباس زنانه به دلیل گستردگی در نوع و مدل پوشش با شکل و جنس و طرح های متنوعی تولید و به بازار عرضه می گردد. یکی از این لباس ها، روسری زنانه می باشد که امروزه در دنیا به عنوان اکسسوری و در کشورهای اسلامی مانند ایران که قانون حجاب اسلامی در آن لازم الاجراست، به عنوان پوشش سر به جهت دیده نشدن مو و سر و گردن استفاده می گردد. به همین علت روسری زنانه در انواع مختلف با مدل های گوناگون برای راحتی مصرف کننده تولید شده است. ما در این مقاله از پرند اسکارف قصد داریم شما را با انواع روسری زنانه آشنا کنیم. با ما تا انتها بمانید.

روسری زنانه چیست؟

روسری زنانه را در مقالات گذشته به طور کامل توضیح دادیم، برای مطالعه بیشتر در مورد روسری زنانه مقاله "شال و روسری چیست و چه تفاوتی دارند؟" را بخوانید و در این مقاله می خواهیم به انواع روسری زنانه بپردازیم. اما پیش از آن جهت یادآوری باهم مرور می کنیم که روسری زنانه چیست؟ روسری زنانه پارچه ایست که برای پوشاندن موی سر از آن استفاده می شود. شکل روسری مثلثی است اما برای این که شما در فرم بستن و میزان بزرگی و کوچکی آن ابتکار عمل داشته باشید، روسری ها را به صورت مربعی تولید می کنند و با تا کردن به صورت مثلثی می توان از آن استفاده کرد. روسری زنانه در ایران و کشورهای اسلامی نوعی پوشش یا همان حجاب سر و مو محسوب می شود اما در کشورهای دیگر، روسری را برای مصارف دیگری مانند محافظت از سر یا مو در برابر باران، باد، خاک، سرما، گرما، مصارف بهداشتی، به عنوان اکسسوری در مد و یا موقعیت های اجتماعی پوشیده می شود.
روسری زنانه در زمان های قدیم که بانوان ایرانی از آن فقط به عنوان پوشش حجاب استفاده می کردند، تنوع چندانی نداشت. اما امروزه روسری در انواع مختلف و در مدل های گوناگونی تولید و استفاده می شود. امروزه با یک جستجوی ساده در اینترنت شما می توانید انواع مدل های مختلف بستن روسری را ببینید. روسری دارای مدل، طرح، رنگ و اندازه های مختلفی است. برای مشاهده ی انواع روسری زنانه در فروشگاه اینترنتی پرند اسکارف اینجا کلیک کنید.

انواع روسری زنانه

روسری زنانه به دلیل این که برای قشر اعظم جامعه تولید می شود پس باید طیف وسیعی از سلیقه ها را در بر بگیرد و براساس سلایق و خواسته های مختلف تولید و عرضه گردد. به همین علت روسری زنانه را براساس جنس، قواره، کاربرد، طرح و رنگ دسته بندی می کنند که ما در این جا به مهم ترین آن ها می پردازیم.

◘ انواع روسری زنانه براساس جنس

روسری زنانه به دلیل این که یکی از اجزای پوشش اصلی خانم ها در ایران محسوب می شود، پس در هر مکان و زمانی کاربرد دارد. به همین علت باید با جنس های مختلفی تولید شود تا دست بانوان را برای انتخاب جنس روسری باز بگذارد. چرا که هر مکانی لباس خاص خود را می طلبد پس باید روسری خاص آن مکان یا زمان را نیز استفاده کرد. انواع روسری زنانه براساس جنس عبارتند از:

روسری نخی زنانه

روسری زنانه با جنس نخ بسیار سبک و نازک بوده به همین دلیل بیشتر در روزهای گرم سال خصوصاً در تابستان که هوا بسیار گرم و آفتاب در برخی مواقع سوزان است، بسیار مورد مصرف بانوان قرار می گیرد. جنس نخ همانطور که می دانید در مقایسه با سایر جنس ها، خنک تر می باشد که باعث تعریق کمتر و در نتیجه خنک ماندن سر و گردن می شود. روسری نخی زنانه به گونه ایست که به راحتی با هر لباسی ست می شود و یکی از نکات مثبت و در حقیقیت مزایای آن می توان به سُر نخوردن از روی سر اشاره کرد و برای استفاده ی روزمره گزینه ی مناسبی می باشد.
روسری زنانه نخی
به دلیل این که از جنس نخ تولید می شود درصد چروک شدن آن نیز بیشتر است و در قسمت گره روسری، چروک می گردد. همچنین اگر از جنس های نازک تر نخی، مانند سوپر نخ باشد در اثر استفاده و شست و شوی زیاد، کرک می شود به همین علت باید در هنگام شست و شو دقت کنید که روسری نخی زنانه خود را با دست و حتماً با آب سرد بشویید تا کیفیت اولیه خود را از دست ندهد. روسری نخی زنانه به دلیل نرمی، راحتی در استفاده، خنک و سبک بودن، ضد حساسیت بودن آن که باعث خارش و تحریک پوستی نمی گردد و از همه مهم تر، قیمت مناسب آن، بسیار پرطرفدار می باشد. قیمت روسری زنانه با جنس نخ در مقایسه با سایر روسری ها بسیار مناسب تر و مقرون به صرفه است. مخصوصاً برای خانم هایی که علاقه ی زیادی به تنوع و تجدید لباس دارند، روسری نخی زنانه گزینه ی ایده آلیست.

روسری ابریشمی زنانه

روسری زنانه با جنس ابریشم به دلیل این که از پارچه ی ابریشم استفاده کرده است، جزو روسری های لوکس و گران قیمت محسوب می گردد. چرا که پارچه ی ابریشم از دیرباز تا کنون به دلیل گران قیمت بودن آن توسط افراد ثروتمند استفاده می شد و این قیمت بالا به دلیل زیبایی و شفافیتی که در بافت های نیمه مشبک آن وجود دارد و باعث درخشندگی پارچه می شود، می باشد. این روسری جزو لباس هاییست که شما در هر مکان و زمانی که آن را استفاده کنید، زیبا و شیک به نظر خواهید رسید.
روسری زنانه ابریشمی مانند پر، سبک وزن است و هنگام استفاده شما احساس نمی کنید که اصلاً روسری به سر دارید. اما همین قدر که سبک و بی وزن است، همین اندازه نیز، سُر می خورد و شما باید یا با یک گره محکم روسری ابریشمی زنانه خود را روی سر فیکس کنید یا دائماً در حال مرتب کردن آن باشید. این روسری به دلیل سبک وزن بودن، در گرم نگه داشتن سر شما تأثیری ندارد و بیشتر مناسب فصل بهار و پاییز می باشد که هوا متعادل تر از سایر روزهاست. روسری ابریشمی زنانه همیشه مد بوده و هیچ وقت از مد نمی افتد و به عنوان روسری مجلسی زنانه بیشتر استفاده می گردد. جنس آن به گونه ایست که خاصیت درمانی نیز دارد و برخلاف روسری نخی زنانه، جذب رطوبت بالا ندارد و باعث حفظ رطوبت پوست و موی شما می گردد. اگر به جوان سازی پوست خود علاقه دارید روسری ابریشمی زنانه را در لیست خرید روسری زنانه خود قرار دهید.

روسری پشمی زنانه

روسری زنانه از جنس پشم یکی از بهترین و بی ضررترین روسری های موجود در جهان می باشد. دلیل آن هم واضح است، به این علت که روسری پشمی زنانه از پشم حیوانات ساخته شده و چون پشم یک ماده ی طبیعیست پس می توان گفت که روسری پشمی زنانه بی ضررترین نوع روسری زنانه به شمار می رود. پشم به دلیل خاصیت نرمی و لطافتی که دارد باعث می شود تا روسری پشمی زنانه نیز نرم، لطیف و سبک باشد. روسری پشمی زنانه تنفس پذیر بوده و در عین حال گرما را درون خود نگه می دارد و مانع از ورود سرما به پوست سر شما می گردد. البته باید دقت کنید که روسری پشمی زنانه با کیفیت خریداری نمایید در غیر این صورت ممکن است پشم های بی کیفیت و نامرغوب که ناخالصی دارند، باعث بروز بیماری های پوستی و خارش شوند یا حتی شما احساس زبری از لمس روسری داشته باشید. در هنگام انتخاب روسری پشمی زنانه ابتدا روسری را به پشت دستان خود بکشید اگر احساس نرمی و لطافت داشتید و حس خوبی به شما منتقل شد، سپس آن را خریداری نمایید.
روسری زنانه پشمی از جمله مزایایی که دارد می توان به چروک نشدن و ضد آب بودن آن اشاره کرد. ضمن این که به دلیل وجود ساختار فیبر در آن باعث ایجاد بوی بد در روسری نمی گردد. این روسری زنانه شباهت بسیاری به روسری نخی زنانه دارد و شاید در نگاه اول آن را با روسری نخی اشتباه بگیرید. اما هنگامی که آن را لمس می کنید متوجه ضخامت و نرمی و لطافت موجود در آن خواهید شد. روسری پشمی زنانه به دلیل ضخامتی که دارد مناسب فصول سرد سال می باشد و گزینه ی بسیار خوبی برای افرادیست که خیلی زود سرما را احساس می کنند.

روسری حریر زنانه

روسری زنانه از جنس حریر در حقیقت یکی از اعضای خانواده ی روسری ابریشمی محسوب می گردد. چرا که از الیاف ابریشم تولید می گردد. البته باید دقت کنید که در هنگام خرید روسری حریر زنانه را به درستی انتخاب کنید چرا که بسیاری از نمونه های موجود در بازار از ابریشم مصنوعی برای تولید این روسری زیبا و شیک استفاده کرده اند و به همین علت باعث بروز حساسیت های پوستی می گردند. روسری حریر زنانه یکی از انواع روسری هاییست که می توان در مجالس و مهمانی های رسمی از آن استفاده نمود. اما در عین زیبایی و اصالت، بسیار سُر هستند و دائماً از روی سر لیز می خورند. روسری ابریشمی زنانه بسیار لیز و اصطلاحاً سُرسُری هستند ولی روسری حریر زنانه دست روسری ابریشمی زنانه را از پشت بسته و به شدت لیز و سُرسُری می باشد. باید در هنگام استفاده به این نکته توجه داشته باشید و اگر در دسته ی افراد کم صبر و حوصله قرار دارید پیشنهاد می کنیم از استفاده ی این روسری صرف نظر نمایید.
روسری زنانه حریر از آن جا که از الیاف طبیعی تولید می شود برای پوست و موهای حساس کاملاً بی ضرر بوده و مشکلی به وجود نمی آورد. این روسری ها بسیار نازک و سبک هستند به همین علت مناسب فصول سرد سال نمی باشند و بیشتر جنبه ی اکسسوری دارند و برای زیباتر و جذاب تر کردن استایل خود می توانید از این روسری های شیک استفاده نمایید.

روسری ساتن زنانه

روسری زنانه از جنس ساتن شباهت بسیاری به روسری های ابریشمی دارد چرا که در بافت آن از الیاف ابریشم استفاده شده است و هرچه این مقدار بیشتر شود در قیمت روسری تأثیر می گذارد و آن را گران تر از سایر روسری های ساتن می کند. به همین علت روسری ساتن زنانه جزو روسری های گران قیمت و خاص محسوب می شود و بیشتر برای مجالس و مهمانی های رسمی استفاده می گردد. درخشندگی و براقی خاصی که در بافت این پارچه ها وجود دارد باعث می شود به لباس شما رنگ و لعاب دیگری ببخشید. از این رو اگر می خواهید لباس ساده ای به تن کنید می توانید برای جذاب تر شدن استایل خود از روسری ساتن زنانه استفاده نمایید.
روسری زنانه ساتن همانطور که گفته شد در بافت خود از الیاف ابریشم استفاده می کند و درصدی از آن نیز از پلی استر تشکیل شده است. هرچه این میزان پلی استر از ابریشم بیشتر باشد ضخامت و صدای خش خشی آن بیشتر می شود و همانطور که گفتیم در قیمت آن نیز تأثیر گذار است. این روسری زنانه بسیار سُرسُری می باشد و دائماً از روی سر لیز می خورد. اما زیبایی و درخشندگی که به استایل و چهره ی شما می دهد باعث می شود تا بتوانید این ایراد آن را تحمل نمایید. روسری ساتن زنانه به دلیل این که درصد بسیار کمی در آن از پنبه استفاده شده، جذب رطوبت بسیار پایینی دارد و برای فصول گرم سال اصلاً گزینه ی مناسبی نمی باشد. ولی در عین حال به خاطر عدم جذب رطوبتی که دارد مو و پوست شما را شاداب نگه می دارد. حتی پزشکان توصیه می کنند برای خواب از بالشت های ساتن یا ابریشم استفاده نمایید تا پوست شما رطوبت و درخشندگی خود را از دست ندهد و همیشه جوان بمانید.

◘ انواع روسری زنانه براساس قواره

روسری زنانه همانطور که گفته شد در گروه های مختلفی دسته بندی می شوند که یکی از آن ها براساس قواره است. منظور از قواره در حقیقت همان سایز روسری می باشد و از آن جا که روسری به صورت مربع تولید می گردد، قواره ی روسری، اندازه ی یک ضلع مربع روسری می باشد. این قواره می تواند در اندازه های مختلفی باشد که عبارتند از:

• روسری زنانه قواره کوچک

روسری زنانه در قواره کوچک عموماً با سایز 90 تولید می گردد و بیشتر برای دختران جوان و یا خانم های سن بالا کاربرد دارد. البته یک سری روسری های جدید به بازار عرضه شده که در گذشته های دور نیز استفاده می شده و الآن دوباره وارد بازار شده است. این مدل روسری ها با قواره های خیلی کوچک تولید می شوند که به آن ها مینی اسکارف می گویند و بیشتر به عنوان روسری دخترانه فروخته می شوند.

• روسری زنانه قواره متوسط

روسری زنانه در قواره متوسط با سایز 120 یا 100 تولید می شود که البته بیشتر سایز 120 مورد مصرف قرار دارد و جزو قواره های پرطرفدار می باشد. این قواره از روسری نه خیلی کوچک است و نه خیلی بزرگ و همانطور که از نامش پیداست سایز متوسطی دارد و این مهم ترین دلیل پرطرفدار بودن آن می باشد.

• روسری زنانه قواره بزرگ

روسری زنانه در قواره بزرگ با سایز 140 تولید و عرضه می گردد. این قواره از روسری زنانه بیشتر برای خانم های محجبه مصرف دارد و یا در هوای سرد برای بسیاری از خانم ها کاربرد خواهد داشت. این روسری ها به دلیل بزرگ بودن قواره ی آن کمی سخت بسته می شوند و اگر شما می خواهید یکی از انواع روسری براساس قواره و نحوه بستن آن را انتخاب کنید، باید در هنگام خرید به این نکته توجه کنید.

◘ انواع روسری زنانه براساس کاربرد

روسری زنانه به دلیل این که یکی از اجزای اصلی پوشش بانوان در ایران محسوب می شود، هر کدام از مدل های آن کاربرد خاص خود را دارد. از این رو می توان روسری زنانه را از لحاظ کاربرد نیز دسته بندی کرد که عبارتند از:

روسری مجلسی زنانه

روسری زنانه ای که از جنس ابریشم، ساتن و یا حریر باشد و بیشتر برای مجالس و مهمانی های رسمی از آن استفاده می گردد.

روسری اسپرت زنانه

روسری زنانه یا روسری دخترانه ای که بیشتر از جنس نخ می باشد و اغلب به صورت مینی اسکارف یا دستمال سر استفاده می گردد و مناسب دختران جوان یا نوجوانیست که می خواهند کمی آزادانه تر روسری خود را استفاده نمایند.

• روسری روزمره زنانه

روسری زنانه ای که در هوای گرم از جنس نخ و در هوای سرد از جنس پشم یا جنس هایی مشابه آن می باشد. دلیل این که از روسری های نخی و پشمی برای مصرف روزانه استفاده می شود اینست که بسیار سبک و راحت و نرم و لطیف هستند و در هنگام استفاده کاملاً در نحوه ی بستن آن ها آزاد هستید.

◘ انواع روسری زنانه براساس طرح و رنگ

روسری زنانه را می توان براساس طرح و رنگ نیز دسته بندی کرد و آن را به دو دسته ی طرح دار و تک رنگ تقسیم نمود:

روسری زنانه طرح دار

روسری زنانه ای که دارای طرح و نقش است و این میزان طرح می تواند به سلیقه ی شما بستگی داشته باشد. طرح هایی مانند سنتی، هندسی، ترمه، ابر و بادی، فانتزی و... ازجمله آن ها می باشند. بسته به نوع لباس و طرح و رنگ لباسی که می پوشید می توانید طرح روسری خود را انتخاب کنید. نکته ای که باید در اینجا خاطر نشان کنیم اینست که بهتر است روسری زنانه طرح دار را برای زمانی که لباس های شما تک رنگ هستند و یا از طرح های بسیار کمی برخوردار می باشند استفاده کنید تا ظاهر و استایل شما را شلوغ و درهم نشان دهند.

روسری زنانه تک رنگ

روسری زنانه ای که با طیف رنگی گسترده و به صورت تک رنگ تولید می شود یعنی هر روسری یک رنگ خالص دارد و شما می توانید انتخاب رنگ انواع روسری زنانه خود را براساس طرح و رنگ لباس خود انجام دهید. نکته ای که باید در این جا خاطر نشان کنیم اینست که برخلاف قسمت قبل که گفتیم روسری طرح دار را برای لباس های تک رنگ استفاده کنید، در این جا بهتر است روسری زنانه تک رنگ خود را برای لباس هایی که طرح دار هستند استفاده نمایید تا ظاهر شما را شلوغ یا خیلی کسل کننده نشان ندهند.

جمع بندی

روسری زنانه یکی از اجزاء لباس های زنانه محسوب می شود که برای پوشش سر و گردن استفاده می گردد. از آن جایی که در کشور ایران قانون حجاب اسلامی وجود دارد پس این لباس بسیار پرمصرف می باشد. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی پرند اسکارف و تماشای محصولات ما خرید انواع روسری زنانه خود را انجام دهید.

ارسال دیدگاه