پارچه پیچازی چیست؟

پارچه پیچازی چیست؟

27 مرداد 1403
99 بازدید

پارچه ی پیچازی نوعی پارچه با طرح چهارخانه می باشد که از قدیم در صنعت مد وجود داشته و برای تولید پوشاک از آن استفاده می شد. اما در طی چند سال اخیر استفاده از این پارچه در صنعت مد و پوشاک رواج بیشتری پیدا کرده است و جزو پارچه های ترند قرار گرفته است. کاربردهای پارچه ی پیچازی بسیار زیاد بوده و از آن برای تولید شال و روسری، پالتو، کت، کلاه و غیره استفاده می شود. پس برای شناخت بیشتر پارچه پیچازی و آگاهی از تاریخچه پارچه پیچازی در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

پارچه پیچازی چیست؟

پارچه ی پیچازی یا نام دیگر آن تارتان نوعی پارچه ضخیم از جنس پشمی می باشد. طراحی پارچه پیچازی  به صورت خطوط عمودی و افقی است که به صورت متناوب و با زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم بافته شده است. خطوط عمودی و افقی این پارچه از نخ هایی با دو رنگ متفاوت که از قبل رنگ شده اند بافته می شود و در نهایت طرحی که به دست می آید به شکل چهار خانه است. در اصل پارچه پیچازی به جنس آن که پشمی و ضخیم است معروف است اما امروزه بسیاری از پارچه ها با جنس های مختلف از جمله نخی، ژاکارد، آستری و غیره با طرح پیچازی وجود دارند که این پارچه ها در اصل پیچازی نبوده و فقط طرح و شکل پیچازی را دارند. همچنین پارچه پیچازی به دلیل جنس ضخیمی که دارد بسیار مناسب برای دوخت پوشاک پاییزی و زمستانی است.

پارچه پیچازی چیست؟ 1

تاریخچه پارچه پیچازی

اولین بار افرادی تکه ای پارچه را که در یک کوزه سفالی در امتداد دیوار آنتونین(اسکاتلند) در نزدیکی فالکرک دفن شده بود پیدا کردند که این یکی از اولین شواهد وجود پارچه پیچازی یا تارتان بوده و به سال ۲۵۰ بعد از میلاد باز میگردد. با این که به طور دقیق مشخص نیست که پارچه پیچازی از چه زمانی پدید آمده اما از شواهد این چنین برمی آید که این پارچه تا قبل از قرن شانزدهم رایج نبوده و استفاده از آن در قرن هفدهم در اسکاتلند رواج پیدا کرده است.

کاربرد پارچه پیچازی در گذشته

قبایل مختلفی در اسکاتلند زندگی می کردند که استفاده از هر رنگ پارچه پیچازی متعلق به یک قبیله ی خاص بوده و در واقع پارچه پیچازی یا تارتان به عنوان نماد هر قبیله شناخته می شد. در اسکاتلند از پارچه ی پیچازی برای تولید نوعی دامن مردانه یا کیلت استفاده می شد که در ابتدا به شکل یک ردا بوده و به عنوان پتو نیز از آن استفاده می شد. پس از آن در قرون وسطی کیلت به پارچه ای که آن را دور کمر خود به شکل دامن می بستند و اضافه ی پارچه را روی دوش خود می انداختند، تغییر کرد. در قرن هفدهم کیلت به دامن مردانه پیلی و چین دار تغییر شکل یافت. امروزه بسیاری از مردم در اسکاتلند در مراسمات سنتی خود از این دامن ها استفاده میکنند.

ممنوعیت استفاده در انگستان

استفاده از پارچه پیچازی در قرن هفدهم در انگلستان ممنوع بوده است. ممنوعیت استفاده در انگلستان به این دلیل بود که در هنگام شورش اسکاتلند، لباس نیروهای ارتش کشور اسکاتلند از پارچه ی پیچازی بود و به دلیل یادآوری آن شورش استفاده از این پارچه به مدت یک قرن در انگلستان ممنوع بوده است.

احیاء دوباره پارچه پیچازی

با گذشت زمان تارتان در تاریخ ناپدید شد و الگوهای تارتان از بین رفت. با این حال، در سال 1822، احیای بزرگ تارتان آغاز شد. این احیاء تحت تأثیر شاه جورج چهارم، پادشاه جدید بریتانیای کبیر و بازدید هانوفر از ادینبورگ بود. اولین باری که یک پادشاه پس از نزدیک به دو قرن از اسکاتلند بازدید کرد. به محض ورود، او از کسانی که در مجالس رسمی شرکت می کنند خواست تارتان های خانوادگی خود را بپوشند. یک رمان نویس اسکاتلندی به نام سر والتر اسکات، این سفر را سازماندهی کرد و بیشتر مردم اسکاتلند را تشویق کرد تا دوباره تارتان بپوشند.

کاربردهای پارچه ی پیچازی

پارچه ی پیچازی پارچه ای ضخیم و پشمی است و برای دوخت انواع پالتو، کت و شلوار، شال و روسری های پاییزی، کلاه، پتو و غیره مناسب است. اما امروزه از طرح پارچه پیچازی در تولید پارچه هایی با جنس های دیگر از جمله نخی، ژاکارد و غیره استفاده می شود که این پارچه ها در اصل پیچازی نبوده و فقط دارای طرح پیچازی هستند و از آن برای دوختن لباس های مختلف، بارانی و به عنوان آستر لباس استفاده می شود.

پارچه پیچازی چیست؟ 2

ست کردن شال و روسری پیچازی پاییزی

در بین محصولاتی که با پارچه پیچازی تولید می شوند، شال و روسری پیچازی بسیار پرطرفدار بوده و مناسب فصل پاییز و زمستان می باشد. از آن جایی که شال و روسری پیچازی ساده نبوده و خود دارای طرح چهارخانه می باشد بهتر است هنگام ست کردن بقیه اجزای لباس همچون پالتو، کاپشن و بارانی بدون طرح و ساده باشند تا استایل شما زیبا تر به نظر برسد. فروشگاه پرند اسکارف عرضه کننده انواع مختلف شال و روسری زنانه با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه می باشد.

• ست کردن شال پیچازی پاییزی

شال پیچازی اصولا دارای ترکیب رنگ های خنثی بوده و می توان آن را به راحتی ست کرد. یک استایل پاییزی استفاده از شال پیچازی سفید مشکی به همرا بارانی کوتاه مشکی ساده و شلوار جین جذب و یک نیم بوت مشکی می باشد. استایل دیگر ست کردن شال زنانه پیچازی کرم قهوه ای با یک پالتوی بلند قهوه ای و شلوارجین جذب یا مام استایل مشکی یا ذغالی و یک بوت بلند قهوه ای یا عسلی می باشد. برای تکمیل کردن این استایل خود می توانید از یک کیف عسلی نیز استفاده کنید.

• ست کردن روسری پیچازی پاییزی

برای داشتن یک استایل دخترانه شیک برای رفتن به دورهمی های دوستانه و میهمانی در فصل پاییز می توانید یک روسری پیچازی مینی اسکارف کرم و مشکی را همراه با یک کت و شلوار و کفش پاشنه دار ست کنید. به همراه داشتن کیف دستی کوچک همرنگ با کفش در اینجا، زیبایی استایل شما را چندبرابر خواهد کرد. اگر به دنبال یک استایل راحت و روزمره در پاییز هستید می توانید یک هودی یا بافت جلو بسته مشکی را با روسری پیچازی مینی اسکارف و یک شلوار جین مام استایل به همراه کتونی سفید رنگ ست کرده و از زیبایی و راحتی آن لذت ببرید. استایل دیگری که می توانید با روسری پیچازی داشته باشید پوشیدن یک پالتوی بلند جلوباز نوک مدادی به همراه روسری بلند پیچازی طوسی مشکی و یک شلوار جین جذب مشکی یا ذغالی به همراه یک نیم بوت مشکی می باشد. در این استایل می توانید هم از کیف بزرگ و هم از کیف کوچک استفاده کنید.

جمع بندی

استفاده از پارچه پیچازی ابتدا از اسکاتلند منشا گرفت که در قدیم در این کشور به صورت لباس سنتی و به شکل دامن های پیلی دار و چین دار در پوشش مردان استفاده می شد که هر قبیله ی خاص از رنگ  خاص این پارچه استفاده می کردند و به عنوان نماد هر قبیله شناخته می شد و با مرور زمان استفاده از این پارچه رواج پیدا کرد. امروزه کاربردهای پارچه ی پیچازی بسیار زیاد بوده و از آن در تولید پالتو، کت ، شلوار، شال و روسری و غیره استفاده می شود. ست کردن شال و روسری پیچازی بسیار راحت و ساده می باشد. شما عزیزان می توانید برای خرید شال و روسری پیچازی به سایت فروشگاهی پرند مراجعه کرده و مدل های متنوع  فروشگاه را مشاهده و با قیمت مقرون به صرفه خریداری نمایید.

ارسال دیدگاه