ترفندهای از بین بردن پرز شال و روسری

ترفندهای از بین بردن پرز شال و روسری

15 آبان 1402
754 بازدید

پرز پرزی شدن شال و روسری و یا دون دون و نخ کش شدن سطح آن ها از دغدغه های خانم ها هنگام خرید شال زنانه و انواع روسری می باشد زیرا در این حالت شال و روسری ها زیبایی و جذابیت خود را از دست می دهند و ممکن است در بسیاری از موارد غیر قابل استفاده شود. البته که این اتفاق از مشکلات رایج شال و روسری ها می باشد، زیرا به مرور زمان بر اثر ساییدگی و یا عوامل مختلفی که در ادامه ذکر می کنیم اتفاق می افتد. برخی نکات هستند که اگر به آن ها توجه کنیم شال و روسری ما دیرتر دچار نخ کش شدن و پرزی بودن می شود و شال و روسری مان بیشتر عمر می کند. حتی اگر این اتفاق برای شال و روسری شما افتاد می توانید به کمک روش هایی دون دون و پرز های روی شال و روسری خود را بگیرید. تا مجدد جلوه مرتب و جذاب خود را بدست بیاورید. برای تهیه روسری ها با جنس های متفاوتی که دیرتر دچار آسیب های این چنینی شود، می توانید خرید های خود را از مجموعه پرند انجام دهید. فروشگاه پرند اسکارف یک مجموعه معتبر و بروز در حوزه شال و روسری می باشد که می توانید خرید اینترنتی شال زنانه خود را از این مجموعه ثبت کنید.

ویژگی شالی که نخ کش نشود و پرز ندهد

1- روسری ها برای دختران و خانم ها یکی از آیتم های همیشگی و اصلی است از این رو نخ کش و پرزی شدن اتفاقی است که بعد از چند وقت برای همه آن ها رخ می دهد. بنابراین می توانید با انتخاب شال زنانه و روسری زنانه با کیفیت بهتر، برای مدت طولانی تری از آنها استفاده کنید. از این رو بهتر است سمت روسری و شال هایی بروید که بافت محکمتری دارند زیرا تار و پودهای آن دیرتر از هم فاصله پیدا می کنند و کمتر دچار پرزی شدن می شوند.
2- همچنین شال و روسری هایی که از الیاف های کوتاه تری درست شده اند، زیاد پرز می دهند زیرا راحت تر از هم پراکنده می شوند. استفاده از الیاف مصنوعی به ویژه پلی استر و مخلوط های آن این مشکل را برای شال و روسری ها بیشتر می کند. داشتن الیافی مثل پلی استر، نایلون، اکلریک به دلیل داشتن استحکام بالا مانع از جداشدن راحت تار و پود شال و روسری و دون دون و پرزی شدن سطح پارچه می شود.
نکته مهم در این رابطه این است که الیاف غیرطبیعی نسبت به الیاف طبیعی پرز بیشتری دارند. ساتن، ابریشم، حریر و نخ طبیعی معمولا کمتر دچار پرزدهی می شوند. پارچه هایی مثل موهر، پشمی با اینکه از الیاف طبیعی هستند اما باز هم کمی پرزی می شود. از این رو همیشه پرز پرزی بودن شال و روسری ها دلیل بر بی کیفیتی نیست. بلکه ممکن است از ویژگی های اصلی آن شال باشد.

پیشگیری و راحل هایی برای جلوگیری از نخ کش شدن

• یکی از عواملی که سبب پیشگیری از دون دون و پرزی شدن شال و روسری ها می شود این است که آن ها را در محیط خشک نگهداری کنیم و از نگهداری آن ها در محیط های مرطوب جدا پرهیز کنیم. همچنین توجه به جنس و نوع بافت پارچه شال و روسری می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.
• همچنین یکی از راه های دیگر برای شالی که پرز پرز نشود این است که هنگام شستشو آن ها را در ماشین لباس شویی نندازید و ترجیحا شال و روسری خود را هر جنسی که دارند دستی و با آب سرد و شامپو یا کمی نرم کننده بشویید. برای خشک کردن شال ها حتی اگر بهترین جنس بود به هیچ وجه آن را آویزان نکنید زیرا تار و پود های آن کشیده می شود زودتر سبب پرز پرزی و دون دون شدن قرار می گیرند.
• حتی هنگام اتو کشی هم بهتر است از دمای بسیار پایین استفاده کنید تا به بافت آن آسیب نزند.
• از موارد مهم دیگر برای جلوگیری از نخ کش شدن و یا پرزی و دون دون شدن شال و روسری ها این است که آن ها را جدا از لباس های دیگر آویزان کنید.
• همچنین بند کیف روی شال و یا بند کمربند ایمنی خود رو و ... باعث ساییدگی و دون دون شدن و پرزی شدن زودتر شال و روسری ها می شود حتی اگر بهترین جنس شال زنانه را انتخاب کرده باشید.

روش های مختلف از بین بردن دون دون و پرزی شدن شال و روسری

از بین بردن پرز و دون دون شال و روسری به شما کمک می کند تا شال و روسری شما مجدد جلوه زیبای خود را بدست آورد و بتوانید مدت زمان بیشتری از شال و روسری های خود استفاده کنید. در رابطه با از بین بردن پرز شال و روسری ها موارد زیادی است که کمک می کند تا بتوانیم از شال و روسری های خود استفاده کنیم زیرا دون دون و پرزی و نخ کش شدن ظاهر بدی را برای شال و روسری ها ایجاد می کند. در ادامه با چند روش کاربردی برای از بین بردن پرز و دون دون شدن شال و روسری ها آشنا می شویم:

1- استفاده از تیغ و یا ژیلت

از ویژگی شالی که پرز می دهد این است که نمی توان از آن ها در هرجایی بهره برد و گاها غیر قابل استفاده می شود. یکی از روش های کم هزینه و راحت برای از بین بردن پرز چسبیده به شال و روسری استفاده از ژیلت و یا تیغ می باشد. در هنگام استفاده از تیغ و یا ژیلت برای از بین بردن پرز شال و روسری حتما آن را با دقت و بسیار نرم و آهسته و به جهت خواب بافت پارچه بکشید. طوری که کمترین فشار ممکن روی آن بیاید تا موجب پاره شدن شال و روسری شما نشود. در انتهای کار بعد از کشیدن تیغ و یا ژیلت به کمک چسب نواری پرز ها را از روی شال و روسری جمع کنید. نکته مهم در این رابطه این است که هرگز از تیغ های صابون دار استفاده نکنید. تیغ ها را به هیچ وجه قبل از پرز گیری خیس نکنید.

2- استفاده از سرکه سفید

یکی دیگر از روش های راحت برای از بین بردن پرز شال و روسری استفاده از سرکه سفید است. سرکه سفید به از بین بردن پرز شال و روسری کمک چشمگیری می کند. برای استفاده از این روش ابتدا باید مقدار کمی از سرکه سفید را با مایع نرم کننده لباس مخلوط کنید و شال و یا روسری خود را به آرامی با این ترکیب بشویید. در این روش سرکه سفید به از بین بردن پرز های روی سطح شال و روسری زنانه از طریق شل کردن الیاف و بافت پارچه کمک می کند.

3- غلطک های پرزگیر

روش بعدی که می توانید از آن کمک بگیرید استفاده از غلطک های پرزگیر است. یک روش راحت و مرسوم در بین افراد برای از بین بردن پرز های شال و روسری و هرنوع لباسی است و بر روی این غلطک ها چندین ورقه چسبناک وجود دارد که می توان آن ها را بعد از استفاده عوض کرد. با بالا و پایین حرکت دادن این غلطک روی پارچه شال و روسری که پرز به آن چسبیده باشد. پرز ها به نوار چسب روی غلطک چسبیده و سطح شال و روسری شما صاف می شود. این پرزگیر ها در تمام فروشگاه ها در دسترس هستند.

4- سنگ پومیس

استفاده از سنگ پومیس یا سنگ پا از دیگر مواردی است که می توانید از آن ها کمک بگیرید. در این روش باید سنگ پومیس را در جهت بافت پارچه و به آرامی بکشید و حرکت دهید تا پرزها از بین بروند. نکته مهم در این روش این است که به هیچ وجه از این روش برای از بین بردن پرز های شال و روسری های ابریشمی، ساتن، حریر و یا هرگونه شال و روسری ظریف دیگر استفاده نکنید.

5- قیچی کردن پرز ها

روش دیگر برای از بین بردن پرز شال و روسری ها قیچی کردن آن ها می باشد. برای استفاده از این کار شال و یا روسری مورد نظر خود را بر روی یک سطح صاف و در نور مناسب پهن کنید. سپس باید دست خود را زیر شال و یا روسری ببرید تا همه پرز ها بیرون بزنند و مشخص شوند. در این مرحله به راحتی می توانید پرز ها را از سطح پارچه شال و روسریتان قیچی کرده و آن ها را جدا کنید. در این روش حتما از قیچی های کوچک استفاده کنید تا آسیبی به پارچه شال و روسری شما وارد نشود.

6- اسفنج مرطوب و یا پد

برای از بین بردن پرز شال و روسری می توانید از یک اسفنج خیس بهره ببرید. ابتدا آن را فشار دهید تا آب اضافه آن خارج شود. سپس بر روی شال و روسری پرز و دون دون خود بکشید. برای این کار از یک حرکت رو به پایین استفاده کنید و اصلا اسفنج را خلاف جهت نکشید.

7- دستکش پلاستیکی

دستکش های پلاستیکی هم از مواردی هستند که می توانید به کمک آن ها پرز شال و روسری و دون دون های روی آن ها را از بین ببرید. یک دست کش دست کنید و آن را روی سطح پارچه بکشید و معمولا همه پرز ها به دستکش می چسبند و در یک منطقه جمع می شوند برای جدا کردن تجمع این پرزهای حاصل از دست کشیدن با دستکش پلاستیکی می توانید از نوار چسب و یا غلطک پرزگیر بهره ببرید.

8- استفاده از بیگودی

بیگودی ها یکی از وسایلی است که به شما در از بین بردن پرز شال و دون دون شدن آن ها کمک می کند. بیگودی ها بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند. از این رو می توانید از آن ها برای از بین بردن پرز پارچه های پشمی و کشمیر بهره ببرید. بیگودی ها را می توانید آهسته روی شال و روسری خود بچرخانید و پرز و دون دون های سطح آن را جمع کنید.

ترمیم شال نخ کش شده

نخ کش شدن روسری و شال از اتفاقات رایجی است که برای بسیاری از روسری ها و شال ها اتفاق میفتد. معمولا هر خانمی حداقل یک بار این اتفاق را تجربه کرده است. البته این اتفاق جای نگرانی ندارد زیرا در موارد بسیاری می توان این نخ کشیدگی ها را ترمیم کرد. اگر یکی از نخ های تار و پود شال و یا روسری شما بیرون زده و یا به اصطلاحی نخ کش شده است. سعی کنید خط تار یا پود که کشیده شده را پیدا کنید، سپس به آرامی و با دست نخ بیرون زده را به داخل هدایت کنید. بعد از این که تار و پود بیرون زده را در جای خود قرار دادید سپس از اتو داغ استفاده کنید و سپس با اتو سرد  کار را تمام کنید. برای اتو سرد می توانید از سنگ مرمر و یا فلزی که سرد باشد استفاده کنید. اگر تعداد این نخ کش ها زیاد بود باید به کمک یک قیچی مخصوص پارچه، نخ ها را به آرامی جدا کرده و سر جای خود قرار دهید سپس روی آن ها را اتو کنیم.

برای جلوگیری از نخ کش شدن شال و روسری چه باید کرد:

• ناخن شکسته

از متدوال ترین عامل نخ کشیده شدن شال و روسری و پارچه لباس ها ناخن های شکسته و یا نوک تیز است. برای جلوگیری از این کار بهتر است ناخن شکسته را بگیرید و ناخن های نوک تیز را  کوتاه کنید.

• اکسسوری های تیز

برخی از اکسسوری ها مثل انگشتر، دستبند و گوشواره طرح و مدل هایی دارند سبب نخ کش شدن و یا پرزی شدن شال و روسری های شما می شود. اما اکسسوری ها برای خانم ها بسیار جذاب است. از این رو بهتر است از اکسسوری های تیز، زاویه دار و نگین دار تا جایی که می توانید استفاده نکنید.

• فیکس کننده روسری

گیره های روسری از عوامل دیگر نخ کش شدن روسری و شال ها می باشند. برای جلوگیری از نخ شدن شال و روسری توسط گیره حتما آزادی مسیر آن را  تست کنید. یعنی در واقع ببینید که هنگام بیرون آوردن گیره از روسری کشیدگی احساس می کنید یا نه. از طرفی ممکن است طلق شال و روسری برای جنس های حساس از عوامل نخ کش شدن آن ها باشند و یا با کوچکترین ضربه طلق بشکند و سبب نخ کش شدن شال و روسری شما شود.

• کلیپس

اجسام تیز به تار و پود شال و روسری ها آسیب وارد می کند. از این رو بهتر است از گیره و کلیپس نرم استفاده کنیم و گیره خراب و نگین دار زیر شال نپوشیم.

جمع بندی

در این مقاله درباره ویژگی شالی که پرز نمی دهد و ویژگی های شالی که نخ کش و پرز پرز می شود صحبت کردیم. عوامل زیادی از جمله جنس پارچه، شستشو، نگهداری و نحوه خشک کردن در جلوگیری از نخ کش و پرزی شدن شال و روسری ها موثر است. هر چقدر هم که کیفیت خوب باشد رعایت نکردن برخی عوامل سبب آسیب رسیدن به بافت شال و روسری ها می شود. از عوامل مهم نخ کش شدن شال و روسری ها استفاده از اکسسوری های تیز، ناخن شکسته و یا نوک تیز، گیره فیکس لباس و... می باشد. همینطور از عوامل مهم پرزی و دون دون شدن شال و روسری ها ساییدگی سطح پارچه، شستشو نامناسب می باشد. که برای از بین بردن این پرز و دون دون ها می توان از روش های متعددی مثل تیغ و ژیلت، غلطک پرزگیر، سرکه سیب و قیچی پرزگیر استفاده کرد. از طرفی برای خرید شال دخترانه با کیفیت مناسب که عمر طولانی تری داشته باشد می توانید شال و روسری های خود را از مجموعه پرند اسکارف تهیه کنید. پرند اسکارف یک مجموعه معتبر و قابل اطمینان است که می توانید هم به صورت حضوری خرید کنید و هم یک خرید اینترنتی شال زنانه ایده آل داشته باشید.

ارسال دیدگاه