آنچه که درباره شال ژاکارد باید بدانیم ( کاربرد و ویژگی ها )

آنچه که درباره شال ژاکارد باید بدانیم ( کاربرد و ویژگی ها )

22 مرداد 1402
1129 بازدید

شال زنانه یکی از انواع پوشش هاییست که در کشورهای اسلامی مانند ایران برای پوشش سر و موی خانم ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از انواع این شال ها، شال ژاکارد است که این روزها به گوش بسیاری از شما آشنا می باشد. اما شال ژاکارد چیست؟ انواع شال ژاکارد زنانه کدام است؟ کاربرد شال ژاکارد چیست؟ و نحوه ی استایل صحیح با شال ژاکارد از جمله موضوعاتیست که ما قصد داریم در این مقاله به آن ها بپردازیم. فروشگاه اینترنتی پرند اسکارف عرضه کننده ی انواع شال زنانه مانند شال ژاکارد مجلسی می باشد. اگر شما هم جزو طرفداران این شال هستید و یا هنوز با آن آشنایی ندارید، بهتر است تا انتها با ما در تیم پژوهشی پرند اسکارف بمانید.

شال ژاکارد چیست؟

مدل شال ژاکارد به گونه ایست که گویی خطوطی به شکل منها روی آن وجود دارد که البته اشتباه هم نیست. شال ژاکارد در حقیقت یک نوع بافت پارچه است که به وسیله ی ماشین های بافندگی مخصوصی بافته می شود و برخلاف آن چه که عموم مردم تصور می کنند، یک نوع جنس پارچه نیست. چرا که در ادامه خواهیم دید، شال ژاکارد با جنس های مختلف مانند ابریشم، نخ و ... بافته می شود. اگر بخواهیم به زبان ساده تر شال ژاکارد را تعریف کنیم می توانیم بگوییم، یک روش بافت پارچه که هر طرف آن به صورت یک خط در میان براق و مات می باشد.
ویژگی شال ژاکارد که آن را نسبت به سایر شال ها متمایز می کند در این است که هر طرف شال، ردیف های مات و براق جابجا می شوند. به عنوان مثال اگر در یک طرف در ردیف اول بافت پارچه براق است، در طرف دیگر همان ردیف، پارچه مات بافته می شود و این یکی از زیبایی ها و جذابیت های شال ژاکارد به شمار می رود و باعث پرطرفدار شدن و محبوبیت در بین قشر جوان و میانسال گردیده است.

انواع شال ژاکارد

شال ژاکارد مجلسی یکی از انواع شال ژاکارد است که بانوان شیک پوش برای استفاده در مجالس و مهمانی ها از آن استفاده می کنند. همچنین شال ژاکارد همانطور که گفته شد با جنس های مختلفی، در طرح و رنگ های بسیار متنوع برای هر سبک و سلیقه ای تولید و عرضه می گردد و می توان انواع شال ژاکارد زنانه را براساس جنس دسته بندی کرد که هر کدام برای مصرف خاصی استفاده می شوند. در این بخش از مقاله می خواهیم به پرمصرف ترین انواع شال ژاکارد زنانه بپردازیم. از جمله:

شال ژاکارد ابریشمی

ویژگی شال ژاکارد ابریشمی لخت و لطیف بودن آن است و از الیاف ابریشم خالص بافته شده و یکی از ظریف ترین و لطیف ترین انواع شال ژاکارد زنانه به شمار می رود. پارچه ابریشم به دلیل نرمی و لطافتی که دارد و نوع جنس آن، بسیار سبک و نازک بوده و باعث شده شال ژاکارد ابریشمی به عنوان یک شال ژاکارد مجلسی نیز شناخته شود. این مدل شال ژاکارد برخلاف سایر شال های ابریشمی، به دلیل نوع بافت آن از روی سر لیز نمی خورد و حالت ایستایی خوبی دارد. مخصوصاً برای بانوانی که می خواهند حجاب داشته باشند و در عین حال شیک و خوش پوش نیز به نظر برسند گزینه ی بسیار مناسبیست. اما شال ژاکارد ابریشمی به دلیل این که از ابریشم خالص در بافت خود استفاده می کند باعث شده تا قیمت شال ژاکارد ابریشمی بسیار گران تر از سایر شال ها باشد.

شال ژاکارد نخی

ویژگی شال ژاکارد نخی سبک و خنک بودن آن است که باعث شده در فصل بهار و تابستان بسیار پرطرفدار باشد. این مدل شال ژاکارد یکی از انواع بسیار متداول بوده که از هر سن و با هر سبک و سلیقه ای حداقل یک عدد از آن را در کمد لباس های خود دارند. ضمن این که به خاطر الیاف به کار رفته در آن به عنوان یک شال راحتی و به اصطلاح دَمِ دستی نیز استفاده می گردد و در مدل های تک رنگ آن با نام شال ژاکارد ساده نیز شناخته می شود.
شال ژاکارد نخی به دلیل استفاده از الیاف نخ و پنبه که جزو مواد طبیعی هستند، بسیار تنفس پذیر بوده و گردش هوا در آن راحت تر است، ضمن این که با پوست انسان نیز سازگار است. به همین علت در روزهای گرم سال با خنک نگه داشتن سر و مو، باعث جلوگیری از ریزش موی سر می گردد. این مدل شال، به خاطر اصطکاکی که با مو ایجاد می کند و حالت نشستن آن روی سر، به هیچ عنوان از روی سر لیز نمی خورد و ایستایی بسیار خوبی دارد. قیمت شال نخی ژاکارد نسبت به سایر انواع شال ژاکارد زنانه بسیار مناسب تر بوده و همین موجب فروش بیشتر آن گردیده است.

شال ژاکارد ویسکوز

شال زنانه ژاکارد با الیاف ویسکوز شباهت بسیاری به شال ژاکارد نخی دارد و از ویژگی های آن نیز تا حدود زیادی برخوردار می باشد. اما یک عاملی که باعث ایجاد تفاوت بین این دو نوع شال شده، میزان ضخامت آن هاست. شال ژاکارد نخی بسیار ظریف تر و خنک تر از شال ژاکارد ویسکوز است به همین علت شما از شال ژاکارد ویسکوز نمی توانید در روزهای گرم سال استفاده کنید و بیشتر برای فصول پاییز و زمستان مناسب است که هوا سردتر می باشد.

شال ژاکارد موهر و پشمی:

شال ژاکارد زمستانی یا همان موهر و پشمی یکی دیگر از انواع شال ژاکارد زنانه هستند که به دلیل ضخامت و کلفتی که دارند، برای روزهای سرد سال بسیار مناسب می باشند. این شال ها به خاطر الیاف به کار رفته در آن ها، گرما را درون خود نگه می دارند و باعث گرم نگه داشتن سر و گردن می گردند. گرم نگه داشتن، لطافت و ضخیم بودن از جمله عواملی هستند که باعث شده شال زنانه ژاکارد موهر و پشمی را به عنوان شال ژاکارد زمستانی بشناسند. این مدل شال ها به خاطر جنس ضخیمی که دارند دیگر شما را از دردسر اتوکشی راحت می کنند. خرید شال ژاکارد موهر و پشمی برای زمستان یکی از مهم ترین خریدهای زمستانی می باشد. فروشگاه اینترنتی پرند اسکارف عرضه کننده ی انواع شال زنانه مانند شال ژاکارد مشکی می باشد. برای تماشای شال و روسری زنانه اینجا کلیک نمایید.

کاربرد شال ژاکارد

انواع شال ژاکارد زنانه از لحاظ پر مصرف ترین های آن را باهم بررسی کردیم. اما بد نیست بدانید که هر شالی با هر جنسی دارای کاربردهای متفاوتیست. همانطور که در مقالات دیگر گفته شد، برخی از شال و روسری ها برای مصارف روزمره می باشند و برخی دیگر برای مجالس و مراسم های رسمی استفاده می گردند. یک سری هم برای دورهمی های دوستانه و رفتن به کافه و سینما و امثالهم مناسب می باشند. ما در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با کاربرد هرکدام از انواع شال ژاکارد زنانه که در قسمت قبل نام بردیم، آشنا کنیم تا بدانید که هر نوع شالی را برای چه مکان و زمانی باید استفاده کنید.

◘ شال ژاکارد ابریشمی

شال زنانه ژاکارد با الیاف ابریشمی به دلیل نوع الیاف بسیار لطیف و براقی که دارد بیشتر برای مجالس و مهمانی ها استفاده می گردد. به همین علت به آن شال ژاکارد مجلسی نیز می گویند. شاید همین امر به علاوه ی نحوه ی تولید ابریشم، سبب گران قیمت شدن این مدل شال ژاکارد گشته است. بسیاری گمان می کنند که فقط با شال ساتن می توانند یک استایل رسمی و مهمانی داشته باشند، اما ما به شما می گوییم اگر می خواهید در مهمانی های رسمی و یا کاری و یا حتی مراسم های مجلل، مانند یک بانوی شیک پوش و خوش سلیقه و خوش استایل بدرخشید، استفاده از شال ژاکارد ابریشمی را فراموش نکنید.

◘ شال ژاکارد نخی

شال زنانه ژاکارد با الیاف نخ و پنبه به دلیل سبک بودن و راحتی در استفاده از آن، برای مصارف روزانه و حتی هنگام ورزش و پیاده روی یا کوه نوردی نیز گزینه ی بسیار مناسبی می باشند. این مدل شال زنانه ژاکارد به خاطر نوع الیاف سبک و نرم و لطیفی که در آن استفاده شده و دست و پاگیر نبودن آن حتی می تواند برای استفاده در محل کار نیز انتخاب خوبی باشد. شال ژاکار نخی با طرح های ساده یا تک رنگ را همانطور که گفته شد با نام شال ژاکارد ساده نیز می شناسند و برای ست کردن با استایل های مختلف در روزهای گرم سال بسیار ایده آل می باشند.

◘ شال ژاکارد ویسکوز

شال زنانه ژاکارد با الیاف ویسکوز همانطور که گفته شد شباهت بسیاری به شال ژاکارد نخی دارد ولی با این تفاوت که ضخیم تر بوده و برای روزهای سرد پاییز انتخابی بسیار مناسب است. فقط به این نکته توجه داشته باشید که شال ژاکارد ویسکوز مانند شال ژاکارد نخی نیاز به اتوکشی دارد. پس در هنگام قرار دادن داخل کمد به نحوه ی نگهداری از آن ها توجه نمایید. اما این مدل شال زنانه ژاکارد را می توانید در روزهای سرد برای مصارف روزانه یا محل کار نیز استفاده کنید.

◘ شال ژاکارد پشمی و موهر

شال زنانه ژاکارد با الیاف پشم و موهر یکی از انواع شال ژاکارد زنانه می باشند که با الیاف طبیعی تولید شده اند. این مدل شال زنانه ژاکارد همانطور که گفته شد به دلیل ضخامتی که دارند با نام شال ژاکارد زمستانی نیز شناخته می شوند و بیشتر برای محیط های بیرون یعنی در فضاهای آزاد و مکان هایی که سیستم گرمایش کمی دارند مناسب می باشند. چرا که امروزه به دلیل این که منازل و محیط های سربسته عموماً دارای گرمایش بسیار قوی هستند، ممکن است در هنگام استفاده از شال ژاکارد زمستانی در یک فضای بسته احساس گرمای بیش از حد و حتی تعریق داشته باشید. فروشگاه اینترنتی پرند اسکارف عرضه کننده ی انواع شال زنانه مانند شال ژاکارد گوچی می باشد. برای تماشا و خرید شال زنانه ژاکارد اینجا کلیک نمایید.

شال ژاکارد مناسب چه فصلی است؟

شال زنانه ژاکارد با توجه به تنوعی که در الیاف به کار رفته در آن دارد، برای هر 4 فصل سال می تواند یک گزینه ی عالی را به شما پیشنهاد دهد. به عنوان مثال برای فصل بهار و تابستان و روزهای گرم سال می توانید از شال ژاکارد نخی یا شال ژاکارد ابریشمی استفاده نمایید. برای فصل پاییز و زمستان و روزهای سرد سال نیز می توانید از شال ژاکارد پشمی و موهر یا همان شال ژاکارد زمستانی و شال ژاکارد ویسکوز استفاده کنید. این روزها به دلیل گسترش صنعت نساجی دیگر محدودیتی برای استفاده و لذت بردن از یک مدل یا جنسی که مورد علاقه ی افراد است، وجود ندارد. یعنی شما در هر فصلی که باشید می توانید پوشاکی را با جنس مورد علاقه ی خود که سازگار با آب و هوا نیز باشد مورد مصرف قرار دهید.

ویژگی شال ژاکارد

شال زنانه ژاکارد باتوجه به مواردی که گفته شد دارای ویژگی هاییست که آن را نسبت به سایر شال های زنانه خاص و منحصر به فرد می نماید. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- شال زنانه ژاکارد به دلیل نوع بافت آن که با یک دستگاه ماشین بافت مخصوص به صورت خطوط منها که یکی در میان براق و مات می باشند، بسیار نرم و لطیف بوده و این ویژگی را می توان به عنوان یکی از مهم ترین مزایای شال ژاکارد نیز نام برد.
2- شال زنانه ژاکارد به خاطر استفاده از الیاف طبیعی در بافت خود و عدم استفاده از مواد شیمیایی، باعث آسیب به مو و پوست سر نمی شود و این ویژگی در حقیقت از مزایای شال ژاکارد است که به عنوان ضد حساسیت و ضد آلرژی بودن نیز از آن یاد می شود.
3- شال زنانه ژاکارد با نوع بافت مخصوصی که دارد باعث می شود که شال از روی سر لیز نخورد و ایستایی خیلی خوبی داشته باشد. این مدل شال زنانه برای بانوانی که می خواهند حجاب کامل داشته باشند و نگران سُر خوردن شال از روی سر هستند، گزینه ی بسیار مناسبی می باشد.
4- شال زنانه ژاکارد یکی از ویژگی های منحصر به فردی که دارد قابلیت کشسانی آن است و این موضوع باعث شده تا کمتر چروک شود و میزان نیاز به اتوکشی آن را نیز کمتر کند. این ویژگی برای بانوانی که بسیار پرمشغله هستند و معمولاً زمان کمی را برای انتخاب لباس و مرتب کردن آن ها دارند، گزینه ی بسیار ایده آلیست.
5- شال زنانه ژاکارد از جمله شال های با کیفیت بالایی هستند و نسبت به شرایط محیطی و نگهداری مقاومت بالایی دارند. یعنی اگر شما جزو آن دسته از افراد باشید که در نگهداری و مراقبت از پوشاک خود دقت لازم را ندارند، می توانید نسبت به شال زنانه ژاکارد خود نگرانی کمتری داشته باشید. چرا که این مدل شال ها ماندگاری بسیار بالایی دارند و تا زمانی که با یک جسم تیز و برنده برخورد نداشته باشند، برای شما سالم و نو باقی می مانند.
6- شال زنانه ژاکارد از هیچ گلدوزی یا تزئیناتی در بافت خود استفاده نمی کند و این ویژگی آن را منحصر به فرد کرده است. اما همین ویژگی خاص باعث شده تا شال زنانه ژاکارد برای افرادی که به این سبک کارها علاقمند هستند خیلی گزینه ی مناسبی نیست و می توان از آن به عنوان یکی از معایب شال ژاکارد یا در حقیقت تنها عیب شال ژاکارد نام برد. فروشگاه اینترنتی پرند اسکارف عرضه کننده ی انواع شال زنانه مانند شال ژاکارد ساده می باشد.

جمع بندی

شال زنانه ژاکارد یکی از انواع شال زنانه است که به دلیل نوع بافتی که دارد، خاص و منحصر به فرد شده است. این مدل شال، از هیچ گلدوزی یا تزیینی در بافت خود استفاده نمی کند و با دستگاه های ماشین بافت مخصوصی تولید می گردد. پرند اسکارف یکی از بزرگترین فروشگاه های عرضه ی شال زنانه می باشد که انواع شال ژاکارد زنانه را نیز در ویترین خود برای شما قرار داده است.

ارسال دیدگاه